2012. március 4., vasárnap

Séta az édenkertbe

W. Eugene Smith: Séta az édenkertbe (1946)

A Séta az édenkertbe W. Eugene Smith amerikai fotóriporter egyik legismertebb fényképe, mely a 2. világháború szörnyűségeinek hatására született.

Smith tudósítóként dolgozott a 2. világháború Csendes-óceáni színterein, Guamban, Ivo Dzsima szigetén. Járt Okinaván is, ahol 1945-ben súlyosan megsebesült. Smith két évig feküdt kórházban, mintegy harminc műtéten esett át. Felépülése idején nem fotózott és nem volt biztos abban, hogy valaha is újra képes lesz rá. „Aznap amikor először próbáltam meg újra fényképezni, alig tudtam befűzni a filmet a gépbe. Ráeszméltem, hogy az első fényképnek ellentétben kell állnia a háborús képekkel és az élet fontosságát kell hangsúlyoznia. Így két gyermekről csináltam egy képet. A gyermekeimről.” – írta Smith.

A fényképen Smith lánya és fia, Juanita és Patrick látható, amint az erdő sötétjéből éppen egy tisztásra érnek. A kép egy séta alkalmával készült. Smith gyermekeit kísérte, akik önfeledten és boldogan fedezték fel az erdőt. Fia észrevehetett valamit, mert Juanita kezét megragadva előresietett. Erre a momentumra figyelt fel Smith, bár a kamera kezelése még nehezére esett és a háborús emlékek is nyomasztották, mégis sikerült erőt vennie magán és elkészítenie a felvételt. „Tisztában voltam vele, hogy két elvesztegetett és elfojtott év után mind szellemileg, min lelkileg és mind fizikailag megtettem az első lépést.” – emlékezett vissza.

Az elkészült felvételt nem tartotta jónak, mégis elküldte Edward Steichennek, aki anyagot gyűjtött Az ember családja című híres kiállításához. Steichen a képet háborúellenes kiállításának utolsó, befejező darabjának választotta.

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése

Kritika? Vélemény? Észrevétel? Ide írd! Akár regisztráció nélkül is!