2011. augusztus 5., péntek

A Petőfi-dagerrotípia

Egressy Gábor (?):
Petőfi Sándor (dagerrotípia, 1844 v. 1845)

Feltehetően 1844-1845 körül készült az egyetlen fotográfia Petőfi Sándorról, mely nagy valószínűséggel nem nyerte el a költő tetszését: a dagerrotípia realitása megdöbbentő volt, a korabeli képzőművészet idealizált ábrázolásaival szemben.

A kép készítőjének személyét illetően nincs egyetértés, Strelisky Lipót fotóművész az egyik, akinek tulajdonítják, de a legvalószínűbb, hogy a költő portréját Egressy Gábor színész, amatőr fotográfus készítette. A felvétel Egressy pesti lakásán a Marczibányi-házban készülhetett 1844 vagy 1845. nyarán.

A költő a feltételezések szerint elrejthette a képet, mert nem volt elégedett a eredménnyel, a felvétel csak 1868-ban bukkant fel újra. Ebben az évben – Petőfi hagyatékának részeként – Petőfi Istvánhoz került, aki 1879-ben úgy nyilatkozott, hogy a kép annyira el volt mosódva, hogy azon csak egy görbült alaknak mintegy árnya látszott, az arc vonásai a legmerészebb képzelő tehetséggel sem voltak kivehetők.” Később a fénykép Petőfi Zoltánhoz, majd 1870-ben Beliczay Imre pesti orvos tulajdonába került, aki a képet restauráltatta. Valószínűleg ekkortájt készíthetett Klösz György egy reprodukciót a lemezről, amit 1879-ben a Koszorú című lapban közöltek le.

Klösz György reprodukciója

Az eredeti kép a Beliczay család birtokában maradt. Évtizedekig nem lehetett tudni a képről semmit, elveszettnek hitték. Rózsa György kutatómunkájának köszönhetően 1948-ban Beliczay unokájánál egy ládában találták meg újra a fotográfiát. A nem megfelelően tárolt, elpiszkolódott lemez ekkorra már teljesen besötétedett, s a kép alig látszott rajta. A lemez a Nemzeti Múzeumba került és egészen 1953-ig nem is foglalkoztak vele. Ekkor jelentkezett Escher Károly fotóművész, hogy rendbe hozza, restaurálja az ezüstoxidtól megfeketedett dagerrotípiát.  Escher a felvételt retusálta, majd egy reprodukciót készített róla, ennek során visszafordította – az eredetileg oldalhelytelen – felvételt. Eredményeiről 1955-ben a Művelt Népben számolt be, a cikkhez három fényképet is mellékelt: egyet az eredeti lemezről, egyet a helyrehozatal után és egyet a végső retusált változatról. Escher mellett az 1970-es években Flesch Bálint fotóművész is készített egy reprodukciót a dagerrotípiáról, melyet a legjobban sikerültnek tartanak.

Az eredeti lemez

Az eredeti lemez ma a Petőfi Irodalmi Múzeumban található. A Petőfi-dagerrotípia történetéről, restaurálásáról bővebben az Archaltfotokonzerv oldalon olvashatunk.

Kövesd a blogot a Facebookon és a Twitteren is!