2011. augusztus 23., kedd

A montparnasse-i vasúti szerencsétlenség

A montparnasse-i vasúti szerencsétlenség (1895)

1895. október 22-én kedden a párizsi Montparnasse pályaudvaron az állomásra beérkező Granville–Párizs expressz túlfutott az ütközőn és mintegy 30 métert haladt a csarnokban, majd mozdonya a falat áttörve a Place de Rennes-re zuhanva az orrán állt meg. A vasúti szerencsétlenséget megörökítő híres felvételt a Studio Lévy & fils készítette.

A későbbi vizsgálatok kiderítették, hogy a baleset a meghibásodott fék és a mozdonyvezetők mulasztása miatt következett be. A szerelvény Granville-ből még időben, 8 óra 45-kor indult, de 15:55-kor Párizsba már késéssel érkezett meg. A mozdonyvezető, Guillaume-Marie Pellerin, hogy a járat késését behozza az állomásra meglehetősen gyorsan, 40-60 km/h sebességgel vezette be a szerelvényt, azzal a szándékkal, hogy azt majd az állomáscsarnokban a fékkel állítja meg. Azonban alábecsülte a vonat tömegét és sebességét, valamint a fék sem működött megfelelően, így a szerelvény feltartóztathatatlanul haladt tovább.

Egy kevésbé ismert felvétel a balesetről
A balesetnek csak egy halálos áldozata volt, egy nő: Marie-Augustine Aguilard éppen az utcán tartózkodott, amikor a szerelvény rázuhant. A vasúttársaság átvállalta a temetés költségeit és két gyermekének életjáradékot biztosított. Az utasokat szállító tizenkét vasúti kocsi az állomáson területén állt meg, ennek köszönhetően a balesetet mind a 131 utas túlélte. Csupán öten sérültek meg könnyebben: két utas, egy tűzoltó, valamint két vasúti munkás. A mozdonyvezetőt 25 a kalauzt,  Mariette-t 50 frank pénzbüntetésre, valamint 2 hónap börtönre ítélték.

1962-ben Budapesten a Nyugati pályaudvaron egy nagyon hasonló baleset történt: egy vasúti szerelvény tolatás közben elszabadult és áttörve az állomáscsarnok üvegfalát a Lenin körútra sodródott.

Tetszett a cikk? Kövesd a blogot a Facebookon és a Twitteren is, ahol további tartalmakról is értesülhetsz!