2013. március 18., hétfő

Három fiú a Tanganyika-tónál

Martin Munkácsi: Három fiú a Tanganyika-tónál (1930)

Martin Munkácsi egyik legismertebb fotóját, a Három fiú a Tanganyika-tónált (1930) afrikai utazása során készítette Libériában.

Munkácsi lendületes fotóján három fiú látható, akik rohannak a vízbe. Vidámak, önfeledtek és meztelenek. Egy negyedik fiú keze is feltűnik a kép bal szélén. A kép, mely Három fiú a Tanganyika-tónál címen vált ismertté nagy hatással volt más neves fotóművészekre is, mint például Richard Avendonra, vagy Henri Cartier-Bresson-ra, aki így írt a képről: „Ez volt az egyetlen kép, ami befolyásolt.”

A felvétel címe pontosan behatárolja a helyet, gondolhatnánk. A fotótörténészek sokáig elfogadott tényként kezelték, hogy a kép Afrika második legnagyobb tavánál, a tanzániai Tanganyika-tónál készült. Azonban ez nem felel meg a valóságnak. Tény, hogy Munkácsi a harmincas évek elején járt Afrikában, de nem Tanzániában volt, hanem a kontinens északi részébe Libériába. (Ezt a tényt erősíti az is, hogy a kép Libéria, 1930 címmel is ismert.) „1931-ben vagy 1932-ben történt, hogy láttam apád egy képét három fekete gyerekről, akik belefutnak a tengerbe. Meg kell mondanom, hogy ez volt az a kép, ami szikraként tüzet gyújtott bennem. Hirtelen ráébredtem, hogy a fényképezés meg tudja ragadni a pillanatban az örökkévalóságot. (...) Ebben a képben olyan intenzitás van, olyan spontaneitás, olyan életöröm, olyan csoda, hogy a mai napig elkápráztat.” – írta Cartier-Bresson Munkácsi lányának címzett levelében. Az akkori közlekedési viszonyok ismeretében, nem valószínű, hogy elutazott volna a több ezer kilométerre fekvő országba ezért a felvételért. „Nem beszélve arról, ha átrepüli fél Afrikát, akkor nem csak ez az egy képe lenne arról a vidékről.” – írta a Mai Manó Ház tavalyi kiállításának kapcsán a képről Kincses Károly.

Tehát a fiúk nem a Tanganyika-tó vízébe rohannak a fenti felvételen, hanem az Atlanti óceánba. Hogy Munkácsi remek fotója hogyan és miért kapcsolódott össze ily szorosan a Tanganyika-tóval, nem lehet tudni. A felvételre ennek ellenére továbbra is az eredeti címmel hivatkozik a szakirodalom a mai napig. Sőt a fotó a Royal Academy of Arts magazinjának 2011. évi számában – a pontosság jegyében (?) – Four Boys at Lake Tanganyika (Négy fiú a Tanganyika-tónál) címmel került bemutatásra. Ez is mutatja, hogy Munkácsi felvételének vitathatatlan érdemeit nem a képaláírás határozza meg, hanem mindaz amit kifejez. Az pedig a mai napig érvényes és kétségbevonhatatlan.

(via Mai Manó Ház blog; Iconic Photos)

Tetszett a cikk? Kövesd a blogot a Facebookon és a Twitteren is, ahol további tartalmakról is értesülhetsz!