2012. augusztus 16., csütörtök

Jönnek!

Helmut Newton: Jönnek! (1981)

Helmut Newton legismertebb műve a Jönnek! címet viselő diptichon, a két képen négy nő szerepel ugyanabban a szituációban egyszer ruhában, egyszer meztelenül.

Ez nem egy megszokott Newton fotó, mégis a leghíresebb. Nem egy szállodában készült, vagy egy gazdag és elegáns helyszínen, ahogy a művész többi munkája. A helyszín egy stúdió, a háttér teljesen semleges. De képeinek főszereplői, a nők itt vannak. Magabiztosak és szépek, és meztelenek – legalábbis az egyik felvételen. A fotók a francia Vogue megbízásából készültek és 1981-ben publikálták őket. Az első kép egy hagyományos divatfotó: a modellek, mintha egy kifutón lépdelnének, úgy mutatják be a ruhákat. A másik kép pedig ennek szöges ellentéte: itt már nem a ruháé a főszerep, hanem a nőké, a meztelenségé, a szexualitásé. Ennek a képnek semmiképpen sem egy divatmagazinban volna a helye – gondolhatnánk. De ha a két felvétel együtt jelenik meg már egészen más hatást keltenek, a közöttük lévő ellentét ekkor válik igazán erőteljessé. Egyszerre érvényesülnek pontként és ellenpontként: divat és aktfotóként is. Newton diptichonja, megjelenésével forradalmi hatást gyakorolt a divat világára. Egyszerre provokált és jelölte ki egy új látásmód határait.

Helmut Newton: Jönnek! (meztelen) (1981)

Az elképzelés, hogy a modellekről meztelenül és a ruhában is készüljön felvétel, először a hetvenes évek közepén merült fel Newtonban, amikor a Realités magazin számára készített fotókat. „Van két érdekes modellem, de egy problémám is: az első könyvem, a »Fehér nők« már majdnem kész – csak egy kép hiányzik. A könyvhöz meglehetősen merész aktok kellenek, ám a Réalités számára a magazin jellegéhez illő, elegáns fotók." – emlékezett vissza Úgy döntöttem, kétféle változatot csinálok: egy aktot és egy felöltözöttet.”

A Fehér nőkben megjelent fotókat újabbak követték. Második albumában, az Álmatlan éjszakákban is helyet kapott két ruhás-ruhátlan kettőskép. 1981. nyarán pedig Olaszországban, Bresciában egy tengerparti villában ugyanabban a szituációban fényképezte le kétszer az egyik modellt: egyszer volt rajta ruha, a másik alkalommal nem. Az eredmény mégsem volt megfelelő, állítja Karl Lagerfeld: „A rekonstrukció tökéletes, csak egyet nem lehet megismételni – a fényt. A nap megváltozott és a páratlan óra örökre elmúlt.” 



Egy kevéssé ismert változat

Így Newton újra megpróbálkozott a téma megvalósításával. Szabadtéri helyszín helyett azonban, most jobbnak látta, ha stúdióban készíti el a felvételeket, ahol a fényeket is maga állíthatta be. Négy modellt kért fel a fotózáshoz, akik ruhában és ruhátlanul is pózoltak kamerája előtt. Az elkészült két kép majdnem tökéletes ellentét lett. Azért csak majdnem mert, bár elsőre nem tűnik fel, de a két beállítás között apró különbségek vannak. Balról a második modell felcserélte a lábait, valamint a cipők és az ékszerek sem egyeznek. Mintha Newton figyelmetlen lett volna, vagy éppen ellenkezőleg: nem akart maradéktalan egyezést.

A képeket a Vogue főszerkesztője, Francine Crescent kezdetben vonakodott leközölni: túl merészek és provokatívak voltak, nem igazán illettek a lapba. De Crescent végül a megjelenés mellett döntött, vállalva annak kockázatát is, hogy akár ki is rúghatják érte. Newton képei az 1981. évi novemberi számban nyolc oldalon jelentek meg,  Beauté – Silhouette 82 címmel. A fotók, melyek csak később kapták meg a Jönnek! címet, egymással szemközti oldalakra kerültek: a meztelen változatot a bal oldalra tették, ezt követte a ruhás változat. Newton később a Nagy aktok (Big Nudes) című albumában a felvételek viszont már fordított sorrendben jelentette meg.

Kövesd a blogot a Facebookon és a Twitteren is!