2014. április 5., szombat

Le Nu Provençal

Willy Ronis:  Le Nu Provençal, Gordes (1949)

Willy Ronis (1910–2009) francia fotóművész legismertebb felvételét 1949-ben saját házában készítette feleségéről.

A fényképen Marie-Anne látható meztelenül, fürdés közben, amint épp a lavór fölé hajol, hogy vizet merítsen. A fürdőszobába a kitárt ablakon keresztül árad be a napfény. A vidéki élet hangulatát megragadó felvétel Ronist Pierre Bonnard posztimpresszionista festő festményeire emlékeztette.

Ronis 1940-ben Franciaország német megszállása elől menekült Provence-ba. Itt ismerkedett meg Marie-Anne Lansiaux-val, akivel a háború után házasodott össze. A pár  a művészek által kedvelt kis településen, Gordes-ben vásárolta meg a képen látható házat, ahol mintegy ötven évig, Marie-Anne haláláig éltek együtt.

Ronis többi felvétele

„Forró nyár volt és a padlást javítottam. Egy simítóra volt szükségem, amikor lejöttem, Marie-Anne ott állt meztelenül a kövezeten, egy fémtálból mosakodott. »Ne mozdulj« – szóltam, és gipsztől koszos kezemmel fogtam a Rolleiflexemet és négy képet csináltam. A második kép volt az, amit választottam. (...) Az egész nem volt több két percnél. Még sohasem voltam olyan ideges, mint amikor a filmet hívtam elő. Éreztem, hogy ha a kép jól sikerült, technikailag és esztétikailag, akkor ez lesz az egyik legfontosabb pillanat az életemben” – emlékezett vissza Ronis.

Tetszett a cikk? Kövesd a blogot a Facebookon és a Twitteren is, ahol további tartalmakról is értesülhetsz!

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése

Kritika? Vélemény? Észrevétel? Ide írd! Akár regisztráció nélkül is!