2014. október 25., szombat

Az aranyhal bosszúja

Sandy Skoglund: Az aranyhal bosszúja (1981)

Sandy Skoglund Az aranyhal bosszúja (1981) című felvétele a „megrendezett fotográfia” egyik jelentős alkotása.

Egy sötétkék hálószobában aranyhalak lebegnek, vagy úszkálnak. Mintha egy szürreális festményt látnánk. Mégis furcsán valószerűnek hat a két szereplő a fényképen, egy anya, meg a fia, akik mintha tudomást se vennének a halakról. A cím, Az aranyhal bosszúja fenyegetően hat, azonban a kép sokkal inkább nyugodt és békés benyomást kelt, mintsem rémisztőt. Talán az aranyhalak sokasága kelthet nyugtalanságot. Az egész kép olyan mintha a hálószoba lenne az aranyhalak akváriuma.

Skoglund művein élő szereplőit rendszerint valamilyen szürreális környezetbe helyezi: a Zöld ház (1990) című munkáján egy nappali látható, melynek falai, bútorai mind zöld fűből készültek, a bútorok között kék kutyák pihennek. Skoglund művészete nem csak és kizárólag a fotográfia síkján mozog. Maga tervezi és hozza létre műveinek valamennyi részletét. A teljes alkotói folyamatot maga irányítja. New York-i stúdiójában építi fel installációit, díszleteit, melyeket végül lefényképez. Fényképezőgépének lencséjén keresztül ellenőrzi és vizsgálja a jelenetet, s amikor kell korrigálja azt – a díszletet, vagy a fényeket. A nyolcvanas évek végétől már saját alkotói folyamatát is részletesen dokumentálta, művészetének szerves részének tekintette.

Saját értelmezése szerint Skoglund nem csupán fotográfus, vagy szobrász, vagy festő. Hanem annál több. A művészek azon nemzedékéhez tartozik, akik festészeti, vagy szobrász tanulmányaik után fordultak a fotográfia, azon belül is a „megrendezett fotográfia” felé. A nyolcvanas években kifejlődött irányzat művészei (Jeff Wall, Cindy Sherman, Jeff Koons vagy Teun Hocks) elvetik a fotográfia dokumentarista, a valóságot bemutató és értelmező szerepét és funkcióját.  Helyette a fotográfiára úgy tekintettek, mint a művészi önkifejezés egyik eszközére. Nem a valóságot örökítették meg, hanem maguk teremtették meg a saját valóságukat, azt a világot, amelyet műalkotásként kívántak bemutatni, s amit a fotográfia segítségével meg tudtak örökíteni.

A megrendezett fotográfia képviselői közül Skoglund az egyetlen, aki fotói mellett a fotók témájául szolgáló díszletképeket, installációkat is önálló műtárgyként alkotja meg. Több installációját ki is állították. Az aranyhal bosszúja című felvételének is létezik egy installációs változata.

Tetszett a cikk? Kövesd a blogot a Facebookon és a Twitteren is, ahol további tartalmakról is értesülhetsz!