2013. november 18., hétfő

Picture for Women

Jeff Wall: Picture for Women (1979)

A Picture for Women (1979) Jeff Wall kanadai művész, fotográfus jelentős, korai alkotása, amely új utat nyitott meg művészetében.

Wall korábban szinte kizárólag kisméretű, fekete-fehér felvételeket készített. Wall bevallottan a fotós tradíciók megújítására törekedett új koncepciójával: híres műalkotásokat újra- és átértelmező nagyméretű színes nyomatokat készített. Nem a Picture for Women volt az első ilyen alkotása. Egy évvel korábban készítette a The Destroyed Room (1978) című fotóját – Eugène Delacroix egyik festményének interpretációjaként –, melyen egy szétrombolt hálószoba látható. A Picture for Woment szintén egy festmény, Éduard Manet A Folies-Bergère bárja (1881-82) inspirálta. „A Picture for Women Manet képének a »remake«-je. A Bár [A Folies-Bergère bárja – a szerk.] nagy benyomást tett rám; amikor Londonban tanultam, sokszor láttam a Courtauld Gallery-ben. Egy új képben szerettem volna értelmezni, reflektálni rá.” – mondta Wall.

Éduard Manet: A Folies-Bergère bárja (1881-82)

A nagyméretű, 142,5 x 204,5 cm-es alkotáson két személy látható. A fotós modellje, aki egy asztalra támaszkodva néz a fényképezőgép lencséjébe és maga a fotós, aki modelljét figyelve nyomja meg a kioldót. A kép hátteréül a stúdió belső tere és berendezése (a fényképezőgép, bútorok, kábelek és a világítás) szolgált. Akárcsak Manet alkotásánál itt is egy tükör játssza a főszerepet. Az ügyes beállításnak köszönhetően a néző első látásra nem tud eligazodni a felvétel perspektívájában: vajon a kép szereplőit a tükör előtt vagy a tükörből látjuk-e. Ebben segíti a megfigyelőt az állványra helyezett fényképezőgép, mely szokatlan módon maga is a kompozíció szerves része. Míg Manet festményén a pincérlány perspektívájából, addig Wallnál a fényképezőgép szemszögéből látjuk a jelenetet.

A retusálatlan felvétel, középen látszik az összeillesztés vonala

A Picture for Women valójában nem egy, hanem két expozíció eredménye, melyek 1979 telén egy vancouveri stúdióban készültek. Wall az előhívott cibakróm nyomatokat átlátszó ragasztószalaggal illesztette össze. Az összeillesztés vonala a kép közepén a kamera lencséjén halad keresztül.

Wall a kész műből egyetlen példányt készített, mely ma a párizsi Pompidou Központ gyűjteményében található.

Tetszett a cikk? Kövesd a blogot a Facebookon és a Twitteren is, ahol további tartalmakról is értesülhetsz!