2012. április 14., szombat

A csók a városháza előtt


Robert Doisneau: A csók a városháza előtt (zselatinos ezüst, 1950)

Ma száz éve született Robert Doisneau francia fotográfus. Leghíresebb felvételét egy csókolózó párról készítette, a fotó, mely a háború utáni Párizs jelképévé vált meghozta a ismertséget Dosineau számára.

Egy fiatal pár sétál az utca forgatagában Párizsban, a fiú átöleli a lányt és megcsókolja. A járókelők szinte tudomást sem vesznek a jelenetről, egyedül talán az előtérben ülő férfi lehetett tanúja a csóknak. A fiú válla mögött sétáló nő mintha észrevette volna Doisneau-t. A kép a rue de Rivolin készülhetett, a hátterében elmosódottan bár, de feltűnik a városháza sziluettje. A fotós egy kávéház asztalánál ülve készítette el a spontánnak ható fényképet Rolleiflex kamerájával, egy hideg márciusi napon 1950-ben.

Képekről szólva: a LIFE cikke, ahol
Doisneau képe először megjelent (1950. június 12.)

A csók a városháza előtt (Le Baiser de l’Hotel de Ville) ismert még Vasárnap címmel is. Ennek oka az lehet, hogy a kép a vasárnapok hangulatát idézi, amikor kiszakadva a mindennapokból van időnk arra, hogy a városban sétáljunk. A kép első alkalommal még 1950-ben a LIFE magazin Képekről szólva című – Párizs szerelmeseit bemutató – cikkének egyik illusztrációjaként publikálták. Sem a fotós neve, sem a kép címe nem volt feltüntetve.

Maga Doisneau nem tartotta jelentősnek fotóját, egy alkalommal úgy nyilatkozott róla, hogy: „Felületes, könnyen eladható, une image pute, prostituált kép.” Ennek ellenére képe népszerűsége vitathatatlan: több millió példányban kelt el csak képeslapok, poszterek formájában. Ajándéktárgyak, naptárak díszítője volt. Nem hiányzik Doisneau munkásságát bemutató egyetlen kiállítás vagy monográfia anyagából sem.

1988-ban Denise és Jean-Louis Laverne – azt állítva, hogy ők láthatóak a felvételen – 90 000 dolláros követeléssel keresték meg Doisneau-t, aki nem hajlott az egyességre. A pár végül beperelte a fotóst, de keresetüket elutasították. Az ügy kapcsán derült fény arra, hogy Doisneau fizetett modellekkel, egy megrendezett jelenetet kapott lencsevégre. Doisneau a LIFE magazin megbízásából fotózott csókolózó párokat Párizsban. De az esetleges jogi problémáktól tartva úgy döntött, hogy színeszeket kér fel a feladatra. Egy kávéházban vett észre „egy nagyon csinos lányt... Ő igent mondott, és a megbeszélt fotózásra magával hozta a barátját. Három csókot örökítettünk meg a városházánál, egyet a rue de Rivolin és még egyet a place de la Concorde-on.” – emlékezett vissza Doisneau.

Françoise Bornet a híres képpel

A fényképen látható pár nem sokkal a per után jelentkezett: Françoise Bornet színésznő és Jacques Cartaud. Bornet szintén kártérítést követelt, de Doisneau igazolni tudta, hogy a lány az akkor szokásos díjat kapta a fotózásért. Az ügy nem tett jót Doisneau hírnevének. Ahogy az ilyenkor lenni szokott, találgatni kezdték, hogy melyik képe lehet még beállított. A fotós később elismerte, hogy az ötvenes években az „összes szerelmest” ábrázoló felvétele megrendezett volt. A csók a városháza előtt  megrendezettsége ellenére mégsem vesztett semmit értékéből, és még ma is Doisneau leghíresebb és legjelentősebb alkotása, mely a szerelem és szabadság egyik ikonjává vált.