2012. május 10., csütörtök

Rajna II

Andreas Gursky: Rajna II (C-print, 1999)

Andreas Gursky német fotóművész egyik legismertebb alkotása a Rajna II című felvétele, mely jelenleg a legdrágább fotó a világon.

Olyan akár egy absztrakt festmény. A képen a Rajna egyik partszakasza látható. A víz az ég és a járda szürkesége éles kontrasztban van a fű zöldjével. Gursky a tájat sávokra redukálta, ezek a sávok a fotós komponálásában szokatlan tájképpé állnak össze.

A felvétel 1999-ben Düsseldorf-Oberkasselnél a Walkürenstraße és a Hectorstraße közötti partszakaszon készült. Gurskyt a helyszín már korábban lenyűgözte, melyet szeretett volna megörökíteni, de a valódi látvány nem tudta visszaadni azt, ami egy modern folyót bemutató képhez kell. „Úgy döntöttem, hogy digitalizálom a felvételt és kihagyom azokat, az elemeket, amelyek zavarnak engem.” – nyilatkozta a művész, aki a felvételről a háttérben álló Lausward erőművet, valamint más képelemeket – egy kutyát sétáltatót, kerékpározókat – tüntetett el. Az elkészült képet végül nagy méretben hívta elő.

A partszakasz ugyanabból a perspektívából ahonnan
Gursky a Rajna II-t készítette (Fotó: Andreas Bretz)

A fotóból hat sorszámozott vintage print készült. Az 1. sorszámot viselő 185,4 x 363,5 cm méretű plexiüvegre kasírozott C-nyomatot eredetileg a kölni Galerie Monika Sprüth szerezte meg. Majd a képet a galériától egy ismeretlen német gyűjtő vett meg, aki később annak eladása mellett döntött. A New York-i Christie's aukciósház 2011. november 8-án bocsátotta árverésre a fotót, melyet így jellemeztek: „mély és drámai elmélkedés az emberi létről és természettel való kapcsolatunkról a 21. század derekán.” Az eladó 2,5-3,5 millió dollár bevételre számított, azonban mindenki meglepetésére 4 338 500 dolláros rekordárbevétellel kelt el a hatalmas nyomat, megelőzve Cindy Sherman 1981-ben készített Untitled #96 című alkotását. A vevő egy magát megnevezni nem kívánó gyűjtő volt.

„...számomra ez egy allegorikus kép az élet értelméről és arról, ahogy a dolgok vannak” – nyilatkozta a művész. A kritikusok a Rajna II-t Gursky egyik legnagyszerűbb képeként tartják számon, mely kiváló példája a művész egyéni látásmódjának. Florence Waters művészeti szakértő a The Daily Telegraph-ban így írt a képről: „Ez a kép vibráló, gyönyörű és emlékezetes – mondhatni felejthetetlen – kortárs csavar Németország híres zsánerén és kedvenc témáján: a romantikus tájképen és az ember és természet kapcsolatán.”