Isambard Kingdom Brunel (albuminkópia, 1857) |
Ezt a felvételt a 19. század egyik legjelentősebb képeként tartják számon, mely a kor elismert építőmérnökét, Isambard Kingdom Brunelt ábrázolja. A fotográfiát a mindössze huszonhat éves Robert Howlett készítette feltehetően 1857 őszén.
A képet Howlett egy riportsorozat részeként készítette, amikor a londoni Illustrated Times megbízásából dokumentálta a kor legnagyobb óceánjárójának, a Great Easternnek az építését. Az építés dokumentálása mellett több felvétel készült a hajó tervezőjéről Brunelről is. A portré némiképp eltért a kor hasonló fotográfiájától. Howlett nem műteremben, hanem a hajóépítés helyszínén kapta lencsevégre Brunelt. A mérnök ruházata elegáns, ám koszos. Testtartása magabiztosságot, büszkeséget sugárzó, egy olyan ember benyomását kelti, aki számára nincs lehetetlen. A tekintélyes méretű horgonylánc, mely jelen esetben háttérként szolgált a felvételhez, jól illusztrálja az épülőfélben lévő hajó nagyságát. (Cikkem másik fotográfiája magáról az építkezésről készült, ennek jobb oldalán látható a hatalmas horgonylánc, amely előtt Howlett lefényképezte Brunelt.) A kép készítésének időpontját illetően nincs megegyezés, egyes források korábbra, 1855-re datálják. Az azonban pontosan tudható, hogy Howlett néhány felvétele a lap 1858. évi januári számában fametszet formájában illusztrációként szerepelt – köztük Brunel ominózus portréja is, melyről a nadrágon és a cipőn lévő koszt kiretusálták.
Isambard Kingdom Brunel 1806-ban született Portsmouthban Angliában. Kora egyik legnagyobb építőmérnöke volt. Nagyon hamar, már húszévesen mérnökként dolgozott. Alagutakat, hidakat, vasútvonalakat tervezett és épített. Nem egy esetben azok finanszírozásában is szerepet vállalt. Nevéhez fűződik többek között a Temze-alagút, a Nagy nyugati vasútvonal megépítése, de a transzatlanti hajózás megvalósítása is. Az első óceánjáró gőzhajókat az ő tervei alapján építették. A Great Eastern óceánjáró megépítése egyike volt utolsó munkáinak. A hajó vízre bocsátásánál még jelen volt, azonban első tengeri útját már nem érhette meg, 1859-ben 53 évesen szívroham következtében hunyt el.
A Great Eastern építése (albuminkópia, 1857) |
A Great Eastern lapátkerekes gőzhajót (korábbi nevén Leviathan) 1854 és 1858 között építették azzal a céllal, hogy Ausztráliába közvetlenül, kikötés nélkül el lehessen jutni. Hossza 211 méter volt és négyezer utas befogadására volt alkalmas. Építésekor és az azt követő évtizedekben a világ legnagyobb hajójaként tartották számon. Első alkalommal 1858. január 31-én bocsátották vízre, ám a hajó teljes befejezése még további egy évet vett igénybe. Ausztráliba sosem jutott el, helyette Európa és Amerikai között hajózott. Első transzatlanti útján, 1860 nyarán a hajón 43 utas (sic!) és 418 fős személyzet tartózkodott. Egyik útján megsérült, de dupla fenekű kialakításának köszönhetően nem süllyedt el. Később hajót az üzemeltető társaság eladta. Ezt követően Amerika és Európa között mélytengeri kábelek fektetésére használták. Végül szórakozóhelyként működtették Liverpoolban, majd 1899-ben megkezdték a szétbontását, ami közel másfél évig tartott. Árbocát az FC Liverpool futballcsapat vásárolta és az anfieldi stadionjában állította fel, ahol ma is megtalálható.
A fotográfus, Richard Howlett 1831-ben született és fiatalon, 1858-ban hunyt el. Rövid munkássága alatt készített felvételeket a krími háború katonáiról, de épületeket, tájképeket és művészeti reprodukciókat is fotózott. Fotográfiai képek papírra nyomásának különböző módjairól címmel írt tankönyvét 1856-ban adták ki. Brunel portréja legjelentősebb munkája, melyről több vintage print is készült, ezek más más gyűjteményekben, többek között a londoni Victoria and Albert Museumban, a George Eastman House-ban vagy az amerikai Gilman Paper Company-ben találhatóak meg.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése
Kritika? Vélemény? Észrevétel? Ide írd! Akár regisztráció nélkül is!