Jean Louis Marie Eugène Durieu és Eugène Delacroix: Hátakt (albuminkópia, 1854) |
Jean Louis Marie Eugène Durieu és Eugène Delacroix 1854. júniusában Durieu műtermében közösen készítettek egy fényképsorozatot, melyek közül 32 fotográfia maradt fenn. A fényképeket Durieu készítette Delacroix útmutatásai alapján. Ezeket a felvételeket ma a korai aktfotózás jelentős állomásaként tartják számon.
Delacroix munkásságát figyelembe véve mindenképpen kuriózumnak tekinthető az említett aktsorozat: a fotográfiára nem a művészi kifejezésmód egyik eszközeként, hanem csak mint technikai eljárásra tekintett. Ezt megerősíteni látszik az, hogy egyetlen általa készített fotográfia sem ismert. Ugyanakkor több portrét is készíttetett magáról, többek között Nadarnál.
Delacroix 1854. júniusában egy héten keresztül dolgozott együtt Durieu-vel, az amatőr fotográfussal, akinek stúdiója Párizsban a rue des Beaux-Arts-on volt. Férfiak és nők egyaránt álltak modellt képeikhez. A fotózásról így írt naplójában: „Az egész napot a pózok beállításával töltöttük. Thévelin vázlatokat rajzolt, Durieu fényképfelvételeket készített, egy-másfél percet számítva képenként.” A fennmaradt 32 darab különböző méretű fotográfiából 29 kalotípia míg 3 albuminkópia. A felvételek között 5 női aktot és 18 férfi aktot találunk, a fennmaradó 9 képen férfi és nő együtt látható. A fényképek jelentős részének kompozíciója nem kiérlelt, inkább csak vázlatnak készülhettek Delacroix számára, viszont a XXX–XXXII. tábla még mai szemmel is esztétikus. A későbbiekben Delacroix a fotósorozat darabjait mintául használva számos ceruzarajzot készített. Nem egy vázlatként szolgált saját műveihez. A művész a XXIX. kép felhasználásával festhette az Odaliszk című alkotását – a két mű között hasonlóságon kívül erre utal naplóbejegyzése is: „Festek egy kicsit az Odaliszkon a fotó alapján, de nem valami nagy lendülettel”.
Férfiakt ládával (kalotípia, 1583 körül) |
Delacroix 1854. júniusában egy héten keresztül dolgozott együtt Durieu-vel, az amatőr fotográfussal, akinek stúdiója Párizsban a rue des Beaux-Arts-on volt. Férfiak és nők egyaránt álltak modellt képeikhez. A fotózásról így írt naplójában: „Az egész napot a pózok beállításával töltöttük. Thévelin vázlatokat rajzolt, Durieu fényképfelvételeket készített, egy-másfél percet számítva képenként.” A fennmaradt 32 darab különböző méretű fotográfiából 29 kalotípia míg 3 albuminkópia. A felvételek között 5 női aktot és 18 férfi aktot találunk, a fennmaradó 9 képen férfi és nő együtt látható. A fényképek jelentős részének kompozíciója nem kiérlelt, inkább csak vázlatnak készülhettek Delacroix számára, viszont a XXX–XXXII. tábla még mai szemmel is esztétikus. A későbbiekben Delacroix a fotósorozat darabjait mintául használva számos ceruzarajzot készített. Nem egy vázlatként szolgált saját műveihez. A művész a XXIX. kép felhasználásával festhette az Odaliszk című alkotását – a két mű között hasonlóságon kívül erre utal naplóbejegyzése is: „Festek egy kicsit az Odaliszkon a fotó alapján, de nem valami nagy lendülettel”.
XXIX. tábla (kalotípia, 1854) |
Odaliszk (1857) |
Míg a sorozat darabjait az 1970-es évektől több alkalommal is kiállították és reprodukálták, a teljes fotósorozat első bemutatójára 1997-ig kellett várni: a Bibliotheque Nationale de France-ban megrendezett L'art du nu címet viselő kiállításig.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése
Kritika? Vélemény? Észrevétel? Ide írd! Akár regisztráció nélkül is!