„Perdül a szoknya...” – A rimóci tánccsoport fellépése (1938) |
A rimóci Gyöngyösbokréta csoport tagjairól egy ismeretlen belga fotós készítette ezt a híressé vált felvételt valahol Magyarországon, melyen jól látható, hogy a tánccsoport hölgytagjai akkoriban nem viseltek bugyit.
Az esetről így emlékezett vissza Radványi László a rimóci tánccsoport vezetője a Bokrétások Lapja 1934. évi decemberi számában:
„A Városi színház kivilágított színpadán vagyunk. Éppen elrendezem a
„karéjt" s kezdjük a próbát. Paulini Béla persze lent gubbaszt a sötét
nézőtéren. Ahogy az első táncos jelenetünk véget ér – sarkantyús
legényeim ugyancsak megforgatták piroscsizmás párjaikat – a sötét
mezőből csak elém világlik Paulini feje. Merthogy én ebből az emberből
csak a fejet látom mindig. Azt a különleges fejet, amit egyébként az
örökké szájában füstölgő büdös kis pipával együtt meg kellene mintázni
egy akkora darab kőből, mint maga a városi színház... Feljön, laposan mosolyog a bajusz alatt, amint karonfog és
félrevon.
Baj van, – mondja.
– Ugyan mi?
– Muszáj nekik bugyit!!
– ? – ?
– Okvetlenül.
– De otthon sem viselnek effélét. Mondtam, hogy tiszta etnográfiát hozok. S neked ez baj?
– Nem, nem, de hát mikor forognak, tudod... hogy is mondjam... itt az
első öt sor ülés kicsit mélyen van, és mi a szigorú etnográfia... és
itt-ott majd felnevetnek, nem kedvelném és különösen mélyen van a
zenekar...
– Csupa irigység – tréfálkozom. De ö csak előtornász egy gyűrött húsz-pengőst.
– Végy nekik egy-egy bugyit valahol.
Mikor aztán egy közeli áruházban megvásároltam a nyolc darab fényes
táncnadrágot, visszamentem s felvittem szépeimet egy öltözőbe. (Hiába
itt most én vagyok az édesapjuk is, meg az édesanyjuk is.) Tréfásan
közlöm velük, hogy most mindenki kap egy újfajta „fékötőt”. No, van
kacagás, mikor ráeszmélnek, hogy micsoda is az az újfajta „fékötő”.
Magyarázom aztán nagy szorgosan, hogy miképpen kell a gummiját
széjjelhúzni, meg miegymás. Aztán kiosztom. Forgatják, kuncognak, míg
végre az egyik huncutszemű piroscsizmás a szemembe hunyorít:
– De igazgató úr, melyik ennek az eleje, meg a hátulja?
Azt a kacagást, csak úgy dűltek egymásra. De aztán csak megtalálták elejét is, hátulját is.”
A kendőzetlen visszaemlékezés nem mindenki tetszését nyerte el, ezért kerülhetett sor alig egy hónappal később egyféle helyreigazítása egy újabb beszámoló formájában, amelyben Radványi finomított az „eredeti” történeten: „A „Bokrétások Lapja” hasábjain napvilágot látott néhány sorom nem fedi a valóságot, mivel az a pár sor a beküldött mókás visszaemlékezéseimnek csupán egy kiragadott, egy kiragadott s kissé el is ferdített töredéke.” Radványi szerint Paulini a színházak szigorú erkölcsrendészeti szabályai és a rendőrség közbelépésétől tartva rendelte a bugyik viselését.
„Jómagam valósággal bosszankodtam ellene, mondván: Nem megígértem neked, hogy tiszta etnográfiát hozok fel? Mihelyt felbugyizzuk őket, abban a percben kampec az etnográfiának. Az öreg úr azonban ragaszkodott hozzá s úgy esett meg, hogy selyembugyik simultak az ősi szép combikákra. Szerény véleményem szerint ha szabad ezt nyilvánítanom - tisztára mindegy, hogy fekete-e a bugyi, vagy nem, mert mindenféle bugyival agyon van puffantva az ősiség, az eredetiség. A fekete meg még a színpadi célt sem jól szolgálja, hiszen még az inspekciós rendőrtiszt is azt hinné, hogy az az elősötétlő feketeség a menyecske nem is „kis”, hanem „nagy macskája…” Ez a „fekete macska” különben kitűnő kiszólás. A rimóciak elbugyisodását azonban nem a bokréta felbugyizásától kell féltenünk, mert ezek mikor hazaértek, szépen levetették, s őrzik a ládában a jövő nyárig.” – emlékezett vissza a rimóci tánccsoport vezetője.
(Forrás: Benkő Péter: A rimóci gyöngyösbokérta-csoport története 1934. és 1938. között – 5. rész Az „újfajta fékető”, Rimóci újság, 2009. július)
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése
Kritika? Vélemény? Észrevétel? Ide írd! Akár regisztráció nélkül is!