Charles Nègre: Sétáló kéményseprők (sópapír, 1851) |
Charles Nègre (1820-1880) francia festő, fotográfus leghíresebb felvételén három kéményseprő látható. A kép egy későbbi festményéhez tanulmányként szolgálhatott.
Nègre Paul Delaroche mellett tanult, az 1840-es és 1850-es években rendszeresen részt vett a Salon des Beaux Arts kiállításain. Nègre festészet mellett korán megismerkedett a kor új találmányával a fotográfiával. A fényképezés számára egy új eszköz volt, mellyel készülő festményei számára gyűjtött témákat és ihletet. Mestere javaslatára Párizs utcáit járta, hogy megörökítse a város életképeit, a mindennapok pillanatait.
Egy másik kép Nègre sorozatából |
Leghíresebb felvételén három kéményseprő látható, amint a Szajna partján sétálnak munkába. A kép első pillantásra egy átlagos felvételnek tűnik, azonban a kép készültének idején, 1851-ben még nem állt rendelkezésre olyan képrögzítési eljárás,ami olyan rövid expozíció időt tett volna lehetővé, mellyel egy sétáló emberről elmosódás nélkül ilyen éles felvételt lehetett volna készíteni. A felvétel nem egy pillanatkép, hanem gondosan beállított kompozíció eredménye. A három kéményseprő Nègre utasításai szerint úgy állt modellt a végső képhez, mintha sétálnának. Az elöl álló fiú kissé berogyasztotta a térdét, hogy a mozgás látszatát keltse. Nègre nagy rekesznyílás mellett fotózott, hogy az expozíciós időt minél jobban lecsökkentse. A nagy rekesznyílás miatt a mélységélesség tartománya lecsökkent, így lettek a háttérben látható épületek életlenek, míg az előtérben álló kéményseprők alakja éles.
Nègre több felvételt is készített a kéményseprőkről. A másik ismert képen a rakpart falának dőlve pihennek híres fotójának alakjai.
Tetszett a cikk? Kövesd a blogot a Facebookon és a Twitteren is, ahol további tartalmakról is értesülhetsz!
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése
Kritika? Vélemény? Észrevétel? Ide írd! Akár regisztráció nélkül is!