|
Alfred Stieglitz: Equivalents (1930) |
Alfred Stieglitz
Equivalents (Ekvivalenciák) című felhőkről készült fotósorozata fotótörténeti mérföldkő, mely utat nyitott az absztrakt fotográfia fejlődésének.
Stieglitz-et mindig is lenyűgözte az égbolt és a felhők. Első alkalommal 1887-ben a Comói-tónál próbálkozott az égbolt megörökítésével. De az első próbálkozások nem hozták meg a várt eredményt. Az 1920-as évekig az fotózásnál alkalmazott fényérzékeny felületek ortokromatikusak voltak, ami azt jelentette, hogy elsősorban a fény spektrumának kék tartományára voltak érzékenyek. Emiatt a felhős égbolt fotózása nem volt könnyű feladat: az égbolt túl világos lett a felvételeken, míg a felhők szinte eltűntek. Stieglitz ennek ellenére nem adta fel és folyamatosan próbálkozott, kísérletezett a felhős égbolt megörökítésével. A több tucat sikertelen felvétel sem szegte kedvét.
|
Alfred Stieglitz: Equivalents (1927) |
|
Alfred Stieglitz: Equivalents (1930) |
Az 1920-as években egy új filmfajta jelent meg. A pánkromatikus film, mellyel lehetővé vált a fény teljes spektrumának megörökítése. Stieglitz 1922-ben újult erővel fogott hozzá a felhők fotózásának. Hamar el is készült első, tíz felvételből álló sorozata, a Music: A Sequence of Ten Cloud Photographs. A képeket 1923-ban New York-ban az Anderson Galériában állították ki. Még ebben az évben kisebb, 4x5-ös Graflex kamerájával újabb fotósorozatot készített, melynek a Songs of the Sky címet adta. 1924-ben az Anderson Galéria újra kiállítást rendezett a felvételeiből. A kiállítás kedvező fogadtatásra talált. Stieglitz több felvételét is a bostoni szépművészeti múzeumnak adományozta. Stieglitz az 1930-as évek derekáig folytatta az égbolt fotózását. 1925-től az elkészült felvételeknek egységesen az Equivalents nevet adja, vagy így hivatkozik rájuk. 1929-ben a Songs of the Sky sorozatot is Equivalents-re nevezi át.
|
Alfred Stieglitz: Equivalents (dátum nélkül) |
|
Alfred Stieglitz: Equivalents (1925) |
|
Alfred Stieglitz: Equivalents (1926) |
|
Alfred Stieglitz: Equivalents (1927) |
|
Alfred Stieglitz: Equivalents (1931) |
Ma az Equivalents sorozatot tartják az első jelentős absztrakt fotósorozatnak, annak ellenére, hogy Alvin Langdon Coburn Vortographs című absztrakt fotósorozata majd egy évtizeddel előbb készült. Stieglitz 1933-ban a fotósorozat több darabját a New York-i Metropolitan Múzeumnak adományozta. Az fotósorozat utolsó darabjait 1937-ben készítette.
Tetszett a cikk? Kövesd a blogot a Facebookon és a Twitteren is, ahol további tartalmakról is értesülhetsz!
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése
Kritika? Vélemény? Észrevétel? Ide írd! Akár regisztráció nélkül is!