|
Nadar: Önarckép (1856–58) |
Nadar a 19. századi fotográfia jelentős alakja. Ikonikus portréfelvételein a kor művészeit, hírességeit örökítette meg. A fotótechnika több területén is úttörőnek számított.
Nadar, eredeti nevén Gaspard-Félix Tournachon 1820-ban Párizsban született. Orvosi tanulmányait nem fejezi be, helyette rajzokat, karikatúrákat készít, melyeket N. aláírással jegyez. 1838-ban veszi fel a Nadar művésznevet. 1851-ben adja ki a Híres kortársak Pantheonja című litografált kiadványát, mely bár nagy feltűnést kelt, de a következő szám megjelentetésére már nincs pénze.
Nadart mindig is érdekelték a technikai újdonságok. Figyelmét a fotográfia sem kerülhette el, mellyel a festészettel és a rajzzal szemben jóval gyorsabb képalkotás vált lehetővé. Az akkoriban újdonságnak számító, a dagerrotípiánál gyorsabb nedves kollódiumos eljárást próbálta ki. Kezdetben családtagjairól, rokonairól készített portréfelvételeket. Később barátai, ismerősei, a művészvilág ismert alakjai is megfordultak műtermében, mint Baudelaire, Doré, Delacroix, Monet, Sand, Rossini vagy Berlioz. Sőt Liszt Ferencről is készített felvételt.
Művészi tehetsége hamar megmutatkozik a fényképezésben is. Portérfelvételei nem egyszerűen fényképek, művészi kompozícióikkal kiemelkedtek a kortársai hasonló munkái közül. „Nadar úr portréfelvételeivel vitathatatlanul a szó szoros értelmében művészi alkotásokat hozott létre” – írta Philippe Burty 1858-ban a Gazette des beaux-arts-ban. Nadar úgy vélte a technikai tudás elsajátítható, de ez nem elég egy jó felvétel elkészítéséhez, ahhoz szükséges a gép mögött álló személy tehetsége is. Nadar rövid idő alatt Párizs egyik legismertebb portréfotósává válik.
|
Charles Baudelaire |
|
Charles Garnier |
|
Alexander Dumas |
|
Hector Berlioz |
|
Sarah Bernard |
Annak érdekében, hogy az egyre szaporodó megrendeléseket teljesíteni tudja 1860-ban nyitja meg műtermét a boulevard des Capucines-en, ahol mintegy 50 alkalmazottal dolgozott. Munkatársai egy nap akár tíz felvételt is készítettek, a más műtermekben szokásos hárommal szemben. Ez a fajta tömegtermelés a portrékészítés rovására ment, kevesebb idő és figyelem jutott a fotók alanyaira, mégis Nadar műterme jelentős ismertségre tett szert. Köszönhetően a stúdió hatalmas méretének és feltűnő cégérének (Az épület homlokzatán Nadar vörössel írt neve volt látható, mely éjjel ki is volt világítva).
|
Claude Monet |
|
Émile Zola |
|
Liszt Ferenc |
|
Gustave Courbet |
|
Georges Sand |
Furcsamód amilyen hamar és hévvel vetette bele magát a portréfotózásba, olyan gyorsan is veszítette el az érdeklődését. Az 1860-as években már nem jelentett számára kihívást a portrékészítés, sőt untatta a dolog. Ennek ellenére Nadar mégsem hagyott fel a fényképezéssel. Kísérletező kedve nem hagyott alább. Több úttörő fényképet is készített. 1856-ban készítette az első sikeres légi felvételt az Arc de Triomphe-ról egy légballonból. 1861-ban pedig a Párizs alatt húzódó katakombákban készítette az első mesterséges fénnyel megvilágított felvételeket.
|
A párizsi katakombákban készült
fotósorozat darabja (1861) |
Az 1880-as évek vége felé visszavonul a műtermi fotózástól, egy évtizeddel később rövid időre stúdiót nyit Marsielle-ben. 1910-ben Párizsban hal meg, a Père-Lachaise temetőben nyugszik.
„ ”
Tetszett a cikk? Kövesd a blogot a Facebookon és a Twitteren is, ahol további tartalmakról is értesülhetsz!
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése
Kritika? Vélemény? Észrevétel? Ide írd! Akár regisztráció nélkül is!